- تخفیف عمده فروشی قطعات یدکی
- ارسال پیک در محدوده تهران و شهرستانها با استفاده از تیپاکس
- به دلیل نوسان نرخ ها قیمت ها حذف شدند
- با ما تماس بگیرید
- 09364723616
حساب من
سلام، وارد شوید0تومان
راهنمای جامع سیستم تعلیق جلوی خودرو و تعمیر و نگهداری آن
راهنمای جامع سیستم تعلیق جلوی خودرو
سیستم تعلیق جلوی خودرو برای اطمینان از سواری نرم، هندلینگ مناسب و ایمنی کلی بسیار مهم است. ضربه های جاده را جذب می کند، تماس لاستیک را با زمین حفظ می کند و وزن خودرو را تحمل می کند. این راهنما یک نمای کلی از سیستم تعلیق جلو، اجزای آن و نکات ضروری نگهداری برای حفظ آن در شرایط بهینه ارائه می دهد.
1.آشنایی با سیستم تعلیق جلو
1.1. عملکرد
– جذب ضربه: ضربه های ناشی از بی نظمی های جاده را جذب و کاهش می دهد.
– تماس تایر: تماس لاستیک را با جاده برای کشش و هندلینگ بهتر حفظ می کند.
– پشتیبانی وزن: وزن خودرو را پشتیبانی می کند و آن را به طور مساوی توزیع می کند.
1.2. اجزای سازنده
– فنرها: وزن خودرو را پشتیبانی می کند و ضربه ها را جذب می کند.
– ضربه گیر/دمپر: نوسانات فنر را کنترل کرده و سواری نرمی را فراهم می کند.
– استراتس: عملکرد فنرها و کمک فنرها را در یک واحد ترکیب کنید.
– بازوهای کنترلی: تعلیق را به قاب خودرو وصل کنید و اجازه حرکت چرخ را بدهید.
– مفاصل توپ: نقاط محوری بین بازوهای کنترل و بند انگشت فرمان را فراهم کنید.
– Sway Bar (Stabilizer Bar): چرخش بدنه را در هنگام پیچیدن کاهش می دهد.
– بوشینگ: بالشتک و کاهش اصطکاک بین قطعات فلزی.
2.انواع سیستم تعلیق جلو
2.1. تعلیق جلو مستقل
– توضیحات: هر چرخ به طور مستقل حرکت می کند و هندلینگ و راحتی بهتری را ارائه می دهد.
– انواع متداول: مک فرسون Strut، Double Wishbone، Multi-link.
2.2. تعلیق جلو وابسته
– توضیحات: هر دو چرخ به هم متصل هستند، معمولاً در وسایل نقلیه قدیمی یا سنگین یافت می شوند.
– انواع متداول: محور جامد.
3.نکات تعمیر و نگهداری برای سیستم تعلیق جلو
3.1. بازرسی های منظم
– فرکانس: سیستم تعلیق را هر 12000 تا 15000 مایل یا طبق توصیه سازنده بازرسی کنید.
– بررسی کنید: سایش، آسیب، و نشتی در قطعاتی مانند ضربه گیر، پایه ها، و بوش.
3.2. روغن کاری
– اجزاء: اتصالات توپ، بوش بازوهای کنترلی و سایر نقاط محوری.
– فرکانس: طبق توصیه های سازنده روغن کاری کنید، معمولاً هر 6000 تا 7500 مایل.
– روش: برای زدن روان کننده مناسب از روغن گیر استفاده کنید.
3.3. تراز چرخ
– اهمیت: تراز مناسب، سایش یکنواخت لاستیک و هندلینگ بهینه را تضمین می کند.
– فرکانس: تراز را هر 12000 مایل بررسی کنید یا اگر متوجه سایش ناهموار لاستیک یا مشکلاتی در حمل و نقل شدید.
– علائم ناهماهنگی: کشیدن وسیله نقلیه به یک طرف، سایش ناهموار لاستیک، خارج از مرکز فرمان.
3.4. چرخش و بالانس لاستیک
– فرکانس: تایرها را هر 6000 تا 8000 مایل بچرخانید تا از سایش یکنواخت اطمینان حاصل کنید.
– تعادل: لاستیک ها را هر زمان که چرخانده اند یا در صورت مشاهده لرزش، بالانس کنید.
3.5. تعمیر و نگهداری ضربه گیر و استارت
– بازرسی: نشت، آسیب و سایش را بررسی کنید.
– تعویض: بسته به شرایط رانندگی و توصیه های سازنده، هر 50000 تا 100000 مایل کمک فنرها یا پایه ها را تعویض کنید.
3.6. تعویض بوش
– بازرسی: ترک خوردگی، سایش و خرابی را بررسی کنید.
– تعویض: بوش های فرسوده یا آسیب دیده را تعویض کنید تا از جابجایی و سر و صدای زیاد جلوگیری شود.
3.7. نگهداری مفصل توپ
– بازرسی: سایش و بازی در مفاصل توپ را بررسی کنید.
– تعویض: برای اطمینان از عملکرد صحیح فرمان و تعلیق، اتصالات توپ فرسوده را تعویض کنید.
3.8. پیوندهای نوار نوسان و بوشینگ
– بازرسی: سایش و آسیب را بررسی کنید.
– تعویض: برای حفظ ثبات و کاهش چرخش بدنه، پیوندها و بوش های میله نوسان فرسوده یا آسیب دیده را تعویض کنید.
4.نشانه های مشکلات سیستم تعلیق
4.1. ساییدگی ناهموار لاستیک
– علت: ناهماهنگی، ضربه ها یا پایه های فرسوده، یا قطعات سیستم تعلیق آسیب دیده.
– راه حل: سیستم تعلیق را بازرسی و تعمیر کنید و چرخ ها را دوباره تنظیم کنید.
4.2. مدیریت ضعیف
– علت: ضربه های فرسوده، پایه ها یا بوش ها.
– راه حل: قطعات فرسوده را بازرسی و تعویض کنید.
4.3. پرش بیش از حد
– علت: کمک فنرها یا پایه های فرسوده یا آسیب دیده.
– راه حل: تکان ها یا پایه ها را تعویض کنید.
4.4. صداهای بیش از برآمدگی
– علت: بوش های فرسوده، اتصالات توپ یا سایر اجزای تعلیق.
– راه حل: قطعات فرسوده را بازرسی و تعویض کنید.
4.5. کشیدن وسیله نقلیه به یک طرف
– علت: ناهماهنگی، فشار نامناسب لاستیک، یا فرسوده شدن اجزای سیستم تعلیق.
– راه حل: تراز، فشار تایر را بررسی کنید و اجزای سیستم تعلیق را بررسی کنید.
نتیجه گیری
سیستم تعلیق جلو برای اطمینان از تجربه رانندگی نرم، ایمن و راحت حیاتی است. نگهداری منظم و تعمیرات به موقع برای حفظ وضعیت بهینه سیستم تعلیق ضروری است. با پیروی از نکات و بهترین شیوه های ذکر شده در این راهنما، می توانید طول عمر اجزای سیستم تعلیق خود را افزایش دهید، هندلینگ خودرو را بهبود بخشید و ایمنی کلی را تضمین کنید.
به یاد داشته باشید، نگهداری خوب سیستم تعلیق نه تنها کیفیت سواری را افزایش می دهد، بلکه به طول عمر و عملکرد وسیله نقلیه شما نیز کمک می کند. بازرسی های منظم، روغن کاری مناسب و رسیدگی سریع به مشکلات به شما کمک می کند تا از تعمیرات پرهزینه جلوگیری کنید و خودروی خود را روان کار کنید.
ویجت پست ها
به خبرنامه ما بپیوندید!
جدید ترین تخفیف ها و محصولات در ایمیل شما
برای دریافت آخرین به روز رسانی ها در مورد تبلیغات و تخفیفات هم اکنون ثبت نام کنید!
بازرگانی و لوازم یدکی سیوان
پرفروش ترین لوازم یدکی خودرو
با کیفیت ترین لوازم و قطعات یدکی خودرو
وب سایت C1 ارائه کننده قیمت های پایین
به کمک نیاز دارید؟
- تخفیف برای همه سفارشات عمده در این هفته. همین حالا خرید کنید!
- ارسال رایگان برای تمامی سفارشات بالای 2 میلیون تومان!
شما باید وارد شده برای ارسال نظر.